Kučera: Silnice první třídy by neměly být zpoplatněné

2.2.2018

Rozšíření na silnice první třídy, což je zhruba nějakých 900 kilometrů, považuju za velmi špatné. Silnice první třídy mnohdy vůbec silnicím první třídy neodpovídají. Zpoplatnění by tam tak bylo skutečně někdy nad rámec.

Kučera: Silnice první třídy by neměly být zpoplatněné

(editovaný přepis rozhovoru s místopředsedou TOP 09 Michalem Kučerou)

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pane místopředsedo, kde vidíte hlavní důvod toho, že se dopravní stavby zahajují v Česku tak pomalu a celkově to všechno strašně dlouho trvá? 

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

Pokud se podívám na uplynulé 4 roky minulého volebního období, tak to vidím zejména v nekompetentnosti ministra dopravy, který promarnil unikátní 4 roky hospodářského růstu, kdy jsme mohli začít ve velké míře měnit ku prospěchu legislativu. Já bych připomenul takzvanou jistotu šestinásobku, kdy se snažil tehdejší ministr Prachař za hnutí ANO poměrně neúspěšně vykupovat pozemky zrychleným mechanismem. To bylo naprosté fiasko, kdy došlo k tomu, že se výkup pozemků úplně zastavil. Vzpomenul bych tady na stavební zákon, od kterého jsme si velmi slibovali a který měl velkou podporu i opozice. Očekávali jsme, že právě stavební zákon přinese ono zrychlení výstavby. 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Novela je ale účinná od 1. ledna, tak nemůžeme příliš poznat, jestli bude fungovat.

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

S tím samozřejmě souhlasím. Pokud by ale tato novela byla natolik účinná, jak jsme od ní očekávali, tak by potom nebyla potřeba ona novela o urychlení výstavby dopravních cest, která právě teď přichází do sněmovny.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Přiznáte, pane místopředsedo, že se za tříleté působení stávajícího pana ministra podařilo alespoň urychlit nastartování konkrétních staveb v konkrétních případech?

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

To určitě přiznám. Já samozřejmě velmi s povděkem kvituji kompetentnost Ředitelství silnic a dálnic v tomto směru. Doprava je běh na dlouhou trať. Je nutná kompetentnost a kontinuita rozhodnutí. Největší tragédie je, když se se změnou politické reprezentace pokaždé mění pohled na to, jakým způsobem se budou silnice a dálnice stavět. 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Je podle Vás předběžná držba krok správným směrem? Anebo je to diskutabilní nástroj na hraně ústavnosti?

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

V tuto chvíli je to jeden z mála možných nástrojů, jak přípravu staveb urychlit. S tím souhlasím. Samozřejmě je jasné, že jsou tam některé diskutabilní momenty a objevují se už dnes. Co mě na tom nejvíce mrzí, je, že tento návrh zákona neprošel standardním připomínkovým řízením. Dnes jsme slyšeli reakci generálního ředitele silnic a dálnic, který řekl, že nemá přesnou informaci, co v tom zákoně je.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Na druhou stranu to není novinka. Už jednou to poslanci do sněmovny poslali, podruhé to do legislativního procesu poslali senátoři. Takže co se týče předběžné držby, tam Vás asi hned tak něco nepřekvapí. Je to správný nástroj?

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

Je to správný nástroj, pokud se to skutečně bude týkat vybraných staveb. V tuto chvíli, pokud vím, jsou ty stavby exaktně vyjmenovány. Pokud si ale vezmeme třeba energetické stavby, tak tam už bych byl skutečně velmi opatrný.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

To je téma na jinou diskusi. 

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

Nicméně je to obsah tohoto zákona. 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pane místopředsedo, je na místě zrušit mýtný tendr nebo se z něj pokusit vyjmout alespoň silnice první třídy? Nebo by to bylo otevření Pandořiny skříňky s ohledem na zkušenosti, které s mýtným tendrem máme?

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

Musíme si připomenout, že v roce 2014, když přišel ministr Ťok do ministerského křesla, řekl, že zajistit tendr nebude žádný problém. Jak vidíte, tak to problém je a je to problém velmi dramatický. Rozšíření na silnice první třídy, což je zhruba 900 kilometrů, považuji za velmi špatné. Silnice první třídy mnohdy vůbec silnicím první třídy neodpovídají. Zpoplatnění by tak bylo skutečně někdy nad rámec. Na druhou stranu očekáváme, že se doprava vytlačí zase o kus dál na okresní silnice. To znamená, že toto řešení bylo řešení politické a udělala ho minulá vláda pana Sobotky spolu s Andrejem Babišem.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pan prezident Hanák naznačil 3 řešení, zrušit tendr úplně, vyjmout silnice první třídy nebo to řešit spíše technickými změnami. Pro které řešení jste?

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

To nechť posoudí odborníci. V tuto chvíli to nechci bez hlubší znalosti nastavení výběrového řízení říkat. Nicméně to vyjmutí silnice první třídy samozřejmě považuji za správné. 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

A co když odborníci řeknou: "Je to otevření Pandořiny skříňky, byly tady velké problémy a stihnout se dá nový provozovatel jenom, když ten tendr poběží dál.“ Potom to přijmete?

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

Politickou odpovědnost za toto rozhodnutí ponese ministr Ťok. Já bych to skutečně nechal na posouzení odborníků. Kritická varianta může nastat v okamžiku, kdy nebude vybíráno mýtné. Myslím ale, že v překlenovacím období může být zaveden i jiný způsob než mýtné. 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Jak byste to řešil, když by se to nestihlo? Odložil byste smlouvy s Kapschem?

Michal KUČERA, místopředseda strany /TOP 09/

Ukončení smlouvy je samozřejmě jedna z možných variant. Musíme si také uvědomit, že řešení musí respektovat další trendy. Čeká nás variabilnější zpoplatnění pro osobní automobily. Jsou tady mobilní aplikace. Podle mě budeme v budoucnu jedna z posledních zemí, která bude lepit dálniční známky na skla u osobních automobilů. To je všechno věc, která by měla být řešena právě ve výběrovém řízení pro moderní systém.

Zdroj: 90', ČT24, 1. 2. 2018