Kučera: Nechtějme lidi přesvědčovat, chtějme je získávat

26.11.2017

Nechtějme lidi přesvědčovat, chtějme je získávat. Potřebujeme ideologii založenou na hodnotách, které může sdílet velká část veřejnosti. To je jediná smysluplná věc, kterou můžeme postavit proti oportunismu, který dnes v politice vidíme.

Kučera: Nechtějme lidi přesvědčovat, chtějme je získávat

(projev kandidáta na místopředsedu TOP 09 Michala Kučery na 5. celostátním sněmu TOP 09)

Vážené dámy, vážení pánové,

volby nám jasně ukázaly, že se politika změnila. Doba, kdy se dělala tak, jak jsme byli zvyklí, je nenávratně pryč. Chce-li TOP 09 nejen přežít, ale opět se podílet na určování směru naší země, musí se změnit také. A jako první je třeba pojmenovat příčiny naši prohry. Jsme nečitelní a nesrozumitelní. Nekomunikujeme zřetelně, lidem není jasné, pro koho tu jsme, nechápou nás. Během předvolební kampaně jsem se často setkával s názorem, že lidé neví, proč volit naši stranu.  Voliči nevidí rozdíl mezi TOP 09 a dalšími středopravými stranami.

To jasně ukazuje, že nutně potřebujeme jasnou ideologii, která nám přivede ty voliče, které chceme, a pro které se díky ní staneme jasnou volbou číslo jedna. Nechtějme lidi přesvědčovat, chtějme je získávat. Potřebujeme ideologii založenou na hodnotách, které může sdílet velká část veřejnosti. To je jediná smysluplná věc, kterou můžeme postavit proti oportunismu, který dnes v politice vidíme. Rozum nestačí, je potřeba sjednotit lidi kolem jasné a vůdčí myšlenky.

Pokud stojíme o liberální voliče, musíme stát na hodnotách, se kterými se může liberální volič ztotožnit. Pokud stojíme o konzervativní voliče, musíme stát na hodnotách, se kterými se ztotožní volič konzervativní. To ale vyžaduje nevysílat žádné signály, které jsou s těmito hodnotami v rozporu. Protože pak jsme nedůvěryhodní a nevolitelní.

Lidé v Česku brzy pochopí, že sliby, které jim dali někteří politici, kteří jsou dnes u moci, se nedají splnit. My musíme ten čas využít k tomu, abychom se jako strana konsolidovali a rostli. Musíme dosáhnout situace, kdy jsme silnou stranou s jasně určenou a přesvědčenou voličskou základnou, která nám umožní získat a dlouhodobě udržet minimálně 15 procent hlasů v příštích řádných volbách. Tomuto cíli musíme podřídit veškerou naši činnost.

Možná vám to připadne divné, ale naším největším nepřítelem není Andrej Babiš ani Tomio Okamura. Naším nepřítelem je naše vlastní nečitelnost a komunikační slabost. Můžeme stokrát říkat, že ANO či SPD jsou projekty politického marketingu, ale jejich marketing aspoň funguje. Funguje proto, že respektuje jeho základní pravidla. Má svoji cílovou skupinu a atraktivní sdělení, které jí přináší. Musíme reálně pojmenovat naše problémy a vyřešit je, jeden po druhém. První už jsem zmínil – tedy říci, pro koho tu jsme a na jakých hodnotách vlastně stojíme.

Jak oslovit střední stav, tedy pana lékárníka ze Šumperka, knihovnici ze Žďáru nebo učitele z Kralovic. A musím taky říct, že naši chybou bylo, že jsme nedokázali ubránit Mirka Kalouska. Lidé bohužel uvěřili mýtům kolem našeho lídra. V médiích i na sociálních sítích se stokrát opakovala lež. A ta lež se postupně stala pravdou. To dramaticky ovlivnilo i vnímání našich voličů.

Dámy a pánové, na tomto sněmu jsme stáli před úkolem do čela postavit člověka, s kterým se naše cílová skupina dokáže ztotožnit, jinak neuspějeme. Náš nový předseda musí být totiž stejně srozumitelný, jako celá naše strana. Jsem přesvědčen, že tomu tak bude. A co tedy musíme zlepšit? 

Způsob, jakým se na politický vrchol vrátíme, existuje. Jsem přesvědčený, že jako jsem uvedl tři hlavní důvody našeho neúspěchu, následující tři nám přinese úspěch.

1.Nově zvoleného vedení musí především nastavit nový politický marketing strany. 

2.Stanovme zásady a pravidla politické práce pro naše členy, abychom dokázali komunikovat navenek a nepůsobili jako ti, kteří ostatním umí jen okopávat kotníky. Získávejme nové členy tempem, které předčí naše konkurenty. Ano, bude to těžké, protože potenciálním členům nemůžeme nabídnout lukrativní posty, nýbrž jen těžkou práci.

3.K našim voličům mluvme řečí, která bude znít jasně, konkrétně a úderně. Vizi máme, musíme ji ale sdělovat způsobem, který bude pro cílovou skupinu důvodem, proč dát hlas právě nám. Definujme problémy, které lidi trápí a ukažme, že pro ně máme řešení.

Dámy a pánové, předstupuji před vás jako kandidát na místopředsedu TOP 09, který je připraven převzít odpovědnost právě za tuto část naší politické práce. Jsem přesvědčen, že z pozice místopředsedy jsem schopen naší straně účelně pomoci, a proto vás žádám o vaši podporu a zvolení.

Děkuji vám.

Michal Kučera, předseda ústecké krajské organizace TOP 09